zondag 26 juni 2016

Probeersels.

Zoals algemeen bekend mag worden geacht, zit ik volop in de productie van de hier in Frankrijk zo erg geliefde Fifike beeldjes. Tot nu toe heb ik ze van hout gemaakt.
Om eens wat nieuws te ontdekken ga ik ze nu proberen te gieten met kunsthars. Als dat lukt kan ik de productie misschien wel opvoeren tot één Fifike per dag. Dat heet massaproductie, geloof ik.
Dat heeft nogal wat voeten in de aarde, eerst moet er van siliconen mallen gemaakt worden die daarna dan gevuld gaan worden met dat twee componentenspul. 
En waar koop je dat spul dan wel, was mijn probleem. Ik kwam er achter dat de hele grote doehetzelfzaak Castorama in Portet sur Garonne dat allemaal te koop had. Bij onderzoek ter plekke bleek dat ze dit natuurlijk wel verkochten, maar nu even niet. 
En zo wordt je na bijna 100 vergeefse kilometers vanzelf in de armen van het internet gedreven. Bij Amazon hebben ze dat materiaal ook en verzenden ze dat na bestelling bijna direct. Maar je moet er natuurlijk wel een dag of vier/vijf op wachten, ze kunnen niet heksen.

Dus dacht ik om de tijd te vullen: kom, ik maak die mal van siliconenkit, dat moet toch ook kunnen. Daar had ik nog enkele tubes van liggen. De resultaten zijn op de foto' te zien.


Twee halve Fifikes in een bekisting dienen als model.

Het geheel is vol gesmeerd met siliconenkit.
Na een dag wachten is dit het resultaat, een compleet mislukt experiment. De kit was nog lang niet uitgehard en dus zakte alles in elkaar. Al het werk voor niks!
Niet lang getreurd, de Fifikes liggen in een nieuwe bekisting te wachten tot de bestelling binnen is, zodat ik kan werken met spul dat er echt voor gemaakt is.

En ja hoor, binnen de kortste keren is de bestelling aangekomen met de post. Maar of dit nu het goede materiaal is??? Het is iets wat volgens de gebruiksaanwijzing te gebruiken is zonder verharder. Maar als ik het in de mal giet gebeurt er niets, het blijft dagenlang vloeibaar. Ik ben bang dat ook dit avontuur tot mislukken gedoemd is.

Een gevleugeld gezegde in mijn familie is: "verdamme, da mot ik toch ok künn"
En daar hou ik me aan, verder zoeken, dus !








Geen opmerkingen:

Een reactie posten